ROMÂNIA – STAT EUROPEAN DE „DREPȚI!”?

Constat cu amărăciune că pentru noi, românii, nu numai pisica neagră autohtonă, ci și „ceasul rău” din zilele de marți nu se dezminte, mai ales dacă vine din import, împachetat impecabil în cutie sigilată, cu „plata” la livrarea anuală, așa cum s-a stabilit încă din 13 (iarăși!) decembrie 2006. Așa fiind conceput, „marca” MCV și întors cu cheița la 1 ianuarie 2007, el nu ne indică nici ora exactă după Greenwich și nici Nordul magnetic, ci exclusiv faptul (mai mult sau mai puțin motivat) că suntem mereu rămași „în urmă” cu veșnica reformă în legislație, în sistemul judiciar și în lupta împotriva corupției. Cu o „garanție” inițială de numai trei ani, iată că aceasta s-a extins la 14, ceea ce înseamnă că, după legislația românească, MCV ar trebui să dobândească cetățenia română și să-și scoată Carte de identitate cu CIP. Rămânând în această logică a „ceasului rău”, iată că marți, 8 iunie a.c., ne-am pomenit la gât cu „piatra de moară” a celui mai recent Raport MCV adoptat de Comisia Europeană (CE) privind evoluția situației din România în materia statului de drept. Mai mult, așa cum se înțelege din decizie, după ce ani de zile am fost pe ultimul loc în Europa la toate cele, iată că am ajuns și pe locul „întâi”, explicația fiind că pentru locurile II, III și următoarele nu a mai „concurat” nimeni! Cu alte cuvinte, pe care decența nu-mi permite să le rostesc, am rămas singura țară căreia i se aplică un MCV. Aferim!

​Bine muștruluiți fiind de vigilenta CE pe Calul Bălan al MCV-ului precum bădița Vasile pe Nică al lui Ștefan a Petrei din Humulești, sub destule aspecte pe drept cuvânt, totuși, nu mică mi-a fost mirarea să constat câteva „curiozități” demne de Guinness World Records, care, îndrăznesc să spun, ar trebui să dea serios de gândit decidenților de la București, cât și funcționarilor-experți în Drept, cu card de salariu de la Bruxelles. În primul rând, respingând ferm principiul verificat conform căruia bărbații puternici își recunosc neîmplinirile, domnul prim- ministru Florin Cîțu îmbrățișează cu ardoare principiul total opus, afirmând sus și tare că totul este în culori roz-bombon, inclusiv că umilința-unicat și sine die a MCV reprezintă „un semn pozitiv pentru România”! Per a contrario, dat fiind Raportul, și nu „înțelegerea” domnului prim-ministru, pun întrebarea: Cine i-a împiedicat pe actualii guvernanți, timp de un an și opt luni, să îndeplinească recomandările cuprinse în Raportul MCV din anul 2019? 1) Răspuns mai mult decât evident: Campaniile profesionist fardate cu promisiuni pentru „localele” și „parlamentarele” din anul 2020, pe care le-au pierdut, „oala cu presiune” continuă a coaliției care nu poate cu nici un chip să tragă în același sens, lupta pentru controlul și direcționarea fondurilor din PNRR (pentru care iarăși, deunăzi, ni s-a bătut obrazul!), competiția la cuțite pentru șefia PNL, toate acestea bine „asezonate” cu aroganță, vanitate și multă limitare. 2) Răspuns inept: „Trebuie să corectăm cât mai repede greșelile săvârșite cu intenție de… PeeSeeDee!”

​Răspunsul cu nr.2) suscită câteva întrebări: Pentru că doamna Raluca Prună a modificat prin Ordonanță Codul penal și Codul de procedură penală, funcționarii de la Bruxelles tăcând, tot PeeSeeDee este de vină? Pentru „vestitele” protocoale care au lovit, ani de zile, însăși esența statului de drept, dar apreciate de unele nume românești sonore și chiar ambasade ca „documente de bune practici” (!!!), tot PeeSeeDee poartă păcatul? Pentru numirea procurorilor de rang înalt, în anul 2020, contrar avizului negativ ferm al CSM, tot PeeSeeDee trebuie urcat pe eșafod? Sau pentru atacarea cu expresii de gang a Curții Constituționale, a Avocatului Poporului, a hotărârilor judecătorești definitive etc.?

​Apreciez însă că mai este și un „al treilea rând”, cu privire la care nici unul dintre cei ce ar trebui nu cutează să-și ia inima în dinți. Astfel, concomitent cu controlul necesar și binevenit, MCV prevede și ajutorul de specialitate acordat României pentru îndeplinirea obiectivelor de referință. Ca atare, mă întreb: După 14 ani, cu ce fel de „lupă” și în ce domenii ale sistemului legislativ și judiciar să căutăm pentru a descoperi urme și dovezi ale ajutorului acordat de experții CE? Unde și în ce se reflectă calitatea asistenței care ne-ar fi fost acordată? Poate în Raportul din 2015, în care se critica (Doamne, ce cuvânt!) numărul prea mare al pedepselor cu suspendare, care cam seamănă cu intervenția fățișă în actul de justiție? Sau poate în Raportul din 2019, când CSM, garantul independenței Justiției, este „pus la zid” pentru că nu a realizat unanimitatea (alt cuvânt!) privind unele recomandări ale Comisiei de la Veneția ori ale GRECO? Sau în zecile de situații în care experții CE „colectau” informații cu predilecție doar din anumite „surse verificate”? Și la încă multe altele adăugându-se și „condiționările” pentru Spațiul Schengen?

​Acestea fiind zise cu năduf, cetățeanul român din mine mă obligă să fiu ferm: Bărbați de stat care, astăzi, guvernați România, nu sunteți în mandat și în funcții ca să „trageți la tiutiun și la aghioase” ca sărmanul Spiridon, slugă la jupân Titircă Inimă-Rea. Gândiți și înfăptuiți tot ce este bun și drept pentru Justiție, pentru întărirea și apărarea statului de drept în România, iar în Europa, ca și Brătianu la Versailles, acum 100 de ani, stați doar DREPȚI, și niciodată „Drepți!”

Similar Posts